Metrokritiikki on aiheellista

Mikko Pesola antoi mielipidekirjoituksessaan Vuosaari-lehdessä (19.10 Metrolla länteen) aiheellista kritiikkiä länsimetron viivästymisestä. Metrofarssin käänteet ovat olleet ensimmäisen kauden valtuutetulle tuskallista seurattavaa valtuustopulpetista käsin. Koko projekti vaikuttaa loppumattomalta virhearviointien ketjulta. Harmillista on, ettei esimerkiksi kesällä 2012 kuunneltu meitä, jotka koittivat vedota sen puolesta, että Espooseen rakennettaisiin pidemmät laiturit, jotta ajo pitkillä junilla onnistuisi. Siinä vaiheessa jo näytti, että automatisointi yskii pahasti.  Avoin keskustelu metron viivästymisen syistä ja siitä miten projekti saadaan loppuun, on välttämätöntä. Yritin turhaan saada kaupunginvaltuuston kyselytunnille 12.10 kysymyksen, joka koski viimeisintä lokakuun alussa tullutta tietoa, ettei metro valmistu edes tammikuussa. Tässä tilanteessa herää kysymys onko Länsimetron johto tehtäviensä tasalla, vaikka toistuvasti vakuutellaan, että on parasta antaa heidän viedä projekti loppuun. Tämä on kuitenkin asia, josta on kyettävä myös keskustelemaan.

Ville Jalovaara, Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen (sd.)

Mielipidekirjoitus Vuosaari lehdessä 26.10.2016